خدمات متداول فناوری اطلاعات

۲۰ خدمات متداول فناوری اطلاعات(IT)

ارائه انواع خدمات فناوری اطلاعات متناسب با نیازهای هر سازمانی متفاوت است. ۲۰ مورد از متداول ترین نمونه ‌های خدمات فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهیم ، تا به شما نگرشی درباره نحوه استفاده از آن ها و اینکه چگونه شرکت شما می ‌تواند از آنها به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند، ارائه دهیم که  برخی از رایج ترین انواع خدمات را با جزییات بیشتری بررسی کنیم. برخی از آنها عمومی تر هستند، در حالی که برخی دیگر برای خدمات خاصی طراحی شده اند.

۱- خدمات فناوری اطلاعات مدیریت شده

معمولا یک نوع گسترده و فراگیر از ارائه خدمات فناوری اطلاعات مدیریت شده بخشی از یک MSP است که با نیازهای یک یا چندگانه خدمات فناوری اطلاعات سروکار داردکه شامل خدمات مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت سرور از راه دور، دسکتاپ و دستگاه می شود. سایر کاربردهای رایج شامل امنیت سایبری از راه دورمی باشد.

۲- خدمات پشتیبان گیری ابری

فضای ابری یکی از خدمات متداول فناوری اطلاعات است که قادر به پشتیبانی از خدمات مجازی متعددی مانند سیستم عامل ها و برنامه ها می باشد. پشتیبان ‌گیری ‌های فضای ابری نیز بخشی از ارائه خدمات فناوری اطلاعات هستند که به کاربران و شرکت‌ ها اجازه می‌ دهد اطلاعات مهم خود را در سرورهای ابری خارجی ذخیره کنند تا از خرابی سخت ‌افزار یا مشکلات دیگر در امان باشند. پشتیبان ‌گیری ابری معمولاً توسط ارائه ‌دهندگان خدمات با هزینه ‌های ماهانه یا سالانه انجام می ‌شود.

۳-پروتکل صدا از طریق اینترنت  (VOIP)

اینترنت و اتصالات پهن باند امکان برقراری ارتباط را فراهم می کند و VoIP یکی از آن ها می باشد. این سرویس از اینترنت یک کسب و کار یا فرد، به جای یک خط تلفن  استفاده می کند و به کاربراین امکان را می دهد با ISP خود تماس برقرار و دریافت کند. همچنین تلفن های VoIP مدرن عملکردهای مختلفی مانند گزینه های تماس صوتی و چت را به کاربران خود ارائه می دهند که به طور معمول، VoIP به جای سرویس تلفن سنتی، به اشتراک سرویس نیز نیاز دارد.

۴- خدمات مانیتورینگ

مشابه خدمات امنیتی و یک برنامه نظارتی عمل می کند و سرورها، ترافیک شبکه، ارتباطات، امنیت و یا هر چیزی که مورد نیاز یک شرکت است را زیر نظر دارد. این سرویس در ارائه خدمات فناوری اطلاعات، اغلب برای شرکت ‌های کوچک ‌تری که فاقد منابع سازمان ‌های بزرگ ‌تر هستند، اما همچنان به پشتیبانی ویژگی ‌های IT قوی نیاز دارند، استفاده می ‌شود. مسئولیت ها می تواند از به روز رسانی خودکار نرم افزار یا آنتی ویروس تا نظارت بر یکپارچگی سخت افزار با برنامه های SMART باشد.

۵- پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات

یکی از متداول ترین راه های ارائه خدمات فناوری اطلاعات، پشتیبان گیری از داده ها با استفاده از فضای ابری یا با مراکز داده خارجی می باشد که با صرف نظر از روش مورد استفاده، پشتیبان گیری از داده ها شامل حفظ اطلاعات در صورت بروز مشکلات پیش بینی نشده مانند بلایای طبیعی، نفوذهای مخرب، خرابی سخت افزار و … است. اغلب یک کسب و کار از این به عنوان “استراتژی BDR” (بازیابی از فاجعه) یاد می کند. برای اکثر سازمان‌ ها، داشتن نوعی پشتیبان برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خرابی و از دست دادن اطلاعات ، لازم است.

۶- خدمات فایروال

فایروال ها بخش مشترک و جدایی ناپذیر هر طرح امنیت سایبری می باشند. گزینه های فایروال بر اساس نوع ارائه خدمات فناوری اطلاعات متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از فایروال ها مدل های ترکیبی هستند که امکان کنترل اضافی و گزینه های نظارت بر شبکه را خارج از مجموعه قوانین عادی فراهم می کنند. برخی دیگر ممکن است یک راه حل فایروال واحد برای همه دستگاه های داخلی یا راه دور ارائه دهند. نیازها بر اساس نیازهای هر شرکت متفاوت است.

۷- خدمات امنیت سایبری

دسته بندی گسترده ای که شامل هر نوع خدماتی است که زیر چتر امنیت سایبری قرار می گیرد. در فناوری اطلاعات، محافظت از شبکه ها و داده‌ ها در برابر حملات تخریب کننده با استفاده از روش ‌های مختلف، از جمله نظارت بر شبکه، فایروال، آنتی ویروس، شبکه ‌های لایه ‌ای، از طریق ارائه خدمات فناوری اطلاعات صورت می گیرد. خدمات امنیت سایبری بسیار ارزشمند هستند زیرادر میان گزینه های خدمات فناوری اطلاعات، هیچ گزینه ای نیست که به اندازه امنیت سایبری دارای اهمیت باشد.

۸- آفیس ۳۶۵

Office 365 به عنوان بسته نرم افزاری همه جانبه مایکروسافت، با برنامه هایی مانند Word و Excel و…عمل می کند. این یک گزینه عالی برای مشاغلی است که برای  سازماندهی اسناد به نرم افزارهای متنوعی نیاز دارند اما ترجیح می دهند هزینه ماهانه بپردازند. این نرم افزار که در ارائه خدمات فناوری اطلاعات مطرح است، به عنوان SaaS نیز شناخته می شود. مدل Office 365 همچنین به عنوان یک سرور ابری و پلت فرم مدیریت ایمیل به روز شده عمل می کند. آفیس 365 برای شرکتی مناسب است که برای برقراری ارتباط به ایمیل ها متکی است و نیاز به سازمان دارد.

۹- محافظت در برابر ویروس

زیرمجموعه ‌ای از خدمات متداول فناوری اطلاعات، سرویس ‌های آنتی ویروس است که  یکی از رایج‌ ترین انواع سرویس ‌های ارائه خدمات فناوری اطلاعات باشند. این حفاظت اجباری ضد بدافزار، به شکل نرم افزار و یا نظارت می باشد. به دلیل رشد و گسترش سریع بدافزارها در دنیای امروزی، شرکتی که به فناوری اطلاعات تکیه می ‌کند باید نوعی آنتی ویروس نصب یا سرویس مورد استفاده داشته باشد.

۱۰- هوش تجاری

کلان داده ها نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کار دارند. ریزش اطلاعات در دسترس برای یک شرکت فاجعه است و نحوه به دست آوردن آن به ابزاری که استفاده می شود بستگی دارد. ارائه خدمات فناوری اطلاعات که هوش تجاری را شامل می شود، این سیل اطلاعات را به گزارش های معنادار تجزیه و تحلیل، استخراج و تبدیل می کند. هر چیزی از هزینه های مالی گرفته تا نرخ کلیک روی یک مقاله در زمان خاصی از روز زیر چتر هوش تجاری مدرن قرار می گیرد.

۱۱- پشتیبانی از راه دور

پشتیبانی از راه دور، به متخصصان فناوری این امکان را  می دهد تا ارائه خدمات فناوری اطلاعات را از مکان دیگری انجام دهند و گاهی اوقات با یک دستگاه به عیب یابی از طریق اینترنت بپردازند. پشتیبانی می تواند برای کمک IT، تعمیر نرم افزار یا سایر نیازها مورد استفاده باشد. این روش در زمانی که کارشناسان فناوری اطلاعات به طور فیزیکی در دسترس نباشند، بسیار کارآمد است و معمولاً توسط یک MSP اداره می شود.

۱۲- مایکروسافت آژور

یکی دیگر از انواع خدمات متداول فناوری اطلاعات، پلتفرم ابری خود مایکروسافت برای استفاده عمومی و خصوصی است (که قبلاً Windows Azure نام داشت.) پلتفرم Azure مجموعه ای قوی از گزینه ها را برای توسعه، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل، امنیت و موارد دیگر ارائه می دهد. این بخش بسیار محبوبی است زیرا Azure به جای هزینه ثابت، بر اساس استفاده (پرداخت در حین انجام کار) هزینه می گیرد که یک انتخاب خوب برای مشاغل با سرمایه مالی محدود می باشد.

۱۳- موبایل و شبکه از راه دور

آماده سازی و پشتیبانی از تلفن همراه و شبکه از راه دور، یکی دیگر از انواع ارائه خدمات فناوری اطلاعات است که به کارکنان این امکان را می دهد  تا از تلفن همراه و یا دستگاه های راه دور، خارج از محل و از یک مکان فیزیکی دیگر کار کنند. مطابق با سیاست های BYOD این عمل بسیار کارامد است زیرا طیف وسیعی از انعطاف ‌پذیری را برای کارکنان پیشنهاد می کند و همچنین به آنها اجازه می‌ دهد در صورتی که مکان شرکت به دلایل غیرقابل پیش بینی غیرقابل دسترس باشد، از هر کجا روی پروژه ‌ها کار کنند.

۱۴- مدیریت ارتباطات

ارائه خدمات فناوری اطلاعات که کلیه خدمات ارتباطی را نیز مدیریت می کنند، بیشتر پلتفرم های راه حل ارتباطی جهانی را برای شرکت ها را  شامل می شود. پلتفرم UC نوعی نرم ‌افزار است که انواع پیام‌ ها از چت، ایمیل، صوتی، تماس ویدیویی و حتی ایمیل را شامل می شود. مدیریت ارتباطات همچنین شامل برنامه ریزی یک سیستم ارتباطی، مانند قوانین و دستورالعمل های ارسال یا دریافت ایمیلمی باشد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است فقط اجازه دهد اطلاعات حساس تجاری در ایمیل های شرکت نگهداری شود.

۱۵-SaaS

اصطلاح گسترده ای که می تواند شامل همه نرم افزارهایی باشد که از طریق خدمات اشتراک ماهانه پرداخت می شوند. در ارائه خدمات فناوری اطلاعات، نرم افزار مذکور توسط شخص ثالث از طریق اینترنت تامین می شود. نمونه های بسیار ابتدایی شامل ایمیل است. Office 365

۱۶- ارتباطات یکپارچه

ارتباطات یکپارچه شامل نرم افزار و برنامه ریزی برای گرد هم آوردن تمامی روش های ارتباطی در یک فضای واحد است. همانطور که گفته شد، از نمونه های آن می توان به نرم افزار UC اشاره کرد. این مسئله می تواند توسط یک کسب و کار یا یک سرویس ارائه شده توسط یک MSP مدیریت شود.

۱۷- تجزیه و تحلیل داده ها

ارائه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه تجزیه و تحلیل داده ها یکی از متداول ترین روش هاست که شامل هضم داده ها برای شرکت می شود، معمولاً حاوی مفاهیمی مانند «داده های بزرگ» و «اینترنت اشیا» است. این کار شامل خدماتی است که اطلاعات یک شرکت را به منظور تولید گزارش های قابل استفاده پردازش می کنند. این گزارش ها از هر چیزی که برای کسب و کار مفید است، استفاده می کنند.

۱۸- خدمات شبکه

ارائه خدمات فناوری اطلاعات شبکه شامل همه چیز برای اجرای موفقیت آمیز یک شبکه شرکتی است. این شامل ساخت زیرساخت شبکه، راه ‌اندازی دستگاه‌ هایی مانند روترها و مودم‌ های LAN، طرح‌ بندی شبکه ‌ها (مانند تقسیم شبکه به لایه‌ های مختلف)، امنیت، بهینه‌ سازی و بسیاری عوامل دیگر است. اغلب کسب و کارها این خدمات را در محل انجام می دهند.

۱۹- توسعه فناوری اطلاعات

توسعه فناوری اطلاعات تمام منابع مورد استفاده برای توسعه و مدیریت یک پلتفرم یا نرم افزار را شامل می شود. هنگام استفاده از ارائه خدمات فناوری اطلاعات، کمک شخص ثالث می تواند به تکمیل پروژه ها یا هر یک از وظایف مختلف مورد نیاز برای تکمیل نرم افزار کمک کند. برخی از این خدمات عبارتند از تست QA، راه حل های تجاری، مهاجرت، توسعه اپلیکیشن و نگهداری اپلیکیشن و… . به طور کلی، هنگامی که این کار توسط کارکنان در محل انجام نمی شود، کمک از راه دور برای پروژه های کوتاه مدت صورت می گیرد که گاهی اوقات به آنها توسعه دهندگان سایه نیز گفته می شود.

۲۰- چاپ خدمات فناوری اطلاعات

ارائه خدمات فناوری اطلاعات چاپ شامل کلیه خدمات مرتبط با مدیریت، ضبط و چاپ اسناد می باشد. به طور معمول توسط یک کسب و کار در داخل اداره می شود ، اما در موارد نادری که نیاز به کمک اضافی است، شخص ثالث می‌ تواند حجم بالایی از درخواست ‌های چاپ را مدیریت کند، از اسناد پشتیبان تهیه کند و اسناد مذکور را در صفحات گسترده مجازی سازماندهی نماید.

به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها

Social Media

Get The Latest Updates

Subscribe To Our Weekly Newsletter

No spam, notifications only about new products, updates.

نوشته های مرتبط

آنتی ویروس محافظ سیستم

چرا آنتی ویروس نصب کنیم؟

امروزه مهمترین بخش هر سیستمی  آنتی ویرس آن می باشد زیرا انتی ویروس ها نقش اساسی در حفاظت از سیستم ما دارند. آنتی ویروس ها

پشتیبانی شبکه

مقایسه شبکه باسیم و بی سیم

بررسی شبکه های بی سیم و باسیم به صورت تخصصی و مقایسه ای علمی و فنی به صورت گسترده جهت انتخاب بهتر و حرفه ای تر برای کابران

امنیت شبکه

پشتیبانی شبکه و امنیت

هر شبکه از چند سیستم تشکیل می شود و برای ارتباط بین این سیستم ها از تعدادی پروتکل شبکه استفاده شده است. با پیشرفت تکنولوژی

تماس با ما
ارسال از طریق واتساپ