شبکه با سیم و بی سیم

شبکه های کامپیوتری به دو نوع شبکه بی سیم و با سیم تقسیم می شوند. افرادی که قصد راه اندازی این شبکه را چه برای خانه و چه سازمان و کسب و کار خود دارند با یک سوال مهم رو به رو می شوند که  شبکه باسیم یا بی سیم کدام بهتر است؟

در این رابطه باید بگوییم هر کدام از این شبکه های  شبکه باسیم یا بی سیم دارای ویژگی ها، مزایای و معایبی هستند و به این خاطر شما باید ابتدا به این مباحث، آگاه باشید و سپس با توجه به آن ها تصمیم بگیرید که کدام یک از این شبکه های کامپیوتری برای شما مناسب هستند.

هر کدام از این شبکه ها هم دارای مزایا و هم معایب هستند که کاربر با مقایسه این دو شبکه تصمیم میگیرد که شبکه کامپیوتری بی سیم برای او بهتر است یا با سیم .

به همین خاطر در ادامه مطلب ابتدا در مورد هر کدام از این شبکه ها و مزایا و معایبشان توضیح می دهیم تا کاربران راحت تر تصمیم بگیرند از کدام نوع شبکه کامپیوتری استفاده نمایند.

شبکه با سیم و بی سیم

جهت مشاوره و نصب و راه اندازی شبکه باسیم یا بی سیم خود با ما در ارتباط باشید:

0912-8995205

021-46801035

شبکه کامپیوتری بی سیم چیست؟

همانگونه که از نام این شبکه مشخص پیداست(شبکه بی سیم) اتصال بین دستگاه ها در این شبکه اعم از سوئیچ ها، روتر و … بدون سیم و کابل انجام می شود. به همین خاطر یکی از مهم ترین مزیت های این شبکه به نسبت شبکه باسیم این است که کاربران را از اتصالات پیچیده کابلی، جدا می کند.

در این شبکه ها با استفاده از امواج الکترو مغناطیس و بدون دخالت نیروهای انسانی و فیزیکی، اطلاعات و داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می یابد. به زبانی دیگر، دریافت و ارسال داده ها در این شبکه با استفاده از نودها است.

این شبکه ها دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله آنها می توان به WLAN، WPAN، WMAN و WWAN اشاره کرد. برای راه اندازی این شبکه ها به تجهیزات مختلفی نیاز داریم که این تجهیزات به دو دسته غیرفعال یا پسیو و فعال یا اکتیو تقسیم می شوند. رک ها، اتصالات، کابل ، داکت ها و … جزء تجهیزات پسیو و کارت شبکه، روترها، سوئیچ ها، مبدل های فیبر نوری، روتر ، مودم ، سرورها و … جزء شبکه های اکتیو هستند.

مزایای شبکه کامپیوتری بی سیم

  • بی تردید عدم نیاز به کابل یکی از مهم ترین مزیت های این شبکه  است که امکان جابجایی سریع آن را فراهم می کند.
  • دارای نصب سریع و آسان می باشد.
  • قابلیت دسترسی سریع تر به شبکه ها را دارد.
  • دارای انعطاف پذیری بالامی باشد.
  • قابلیت دسترسی سریعتر به اطلاعات را دارد.
  • قابلیت ارتقا و پیکربندی این شبکه ها قابل افزایش می باشد.
  • کاهش هزینه و مقرون به صرفه بودن به دلیل عدم نیاز به کابل کشی از جمله مزیت های آن می باشد.
  • دارای قابلیت نصب در اغلب مکان ها خصوصاً مکان هایی که امکان اتصال کابل را ندارند.

معایب شبکه کامپیوتری بی سیم

برای اینکه راحت تر تصمیم بگیرید شبکه کامپیوتری بی سیم بهتر است یا با سیم باید با معایب این شبکه ها نیز آشنا بشوید از جمله معایب شبکه بی سیم عبارتند از:

  • داشتن هزینه بالاتر.
  • احتمال تداخل امواج و فرکانس وجود دارد.
  • برای تمام ترافیک های صوتی و تصویری مناسب نمی باشد.
مزایاومعایب شبکه کامپیوتری بی سیم

شبکه کامپیوتری با سیم چیست؟

شبکه های کامپیوتری یا همان Network ، مجموعه ای از چند کامپیوتر، سخت افزار و نرم افزار هستند. در این نوع شبکه کامپیوتری که به آنها شبکه کابلی هم می گویند برای اتصال دستگاه های مختلف شبکه، برقراری ارتباط بین آن ها و رد و بدل کردن اطلاعات و داده ها نیاز به کابل کشی دارند.

به این ترتیب که از محل هر ایستگاه کاری تا محل دستگاه های توزیع کننده مثل سوئیچ ها و هاب ها کابل کشی انجام می شود. اگر کابل مصرفی از نوع CAT5 باشد طول آن نباید بیشتر ۱۰۰ متر باشد. اما اگر فاصله بین دو ایستگاه زیاد باشد باید از فیبرنوری استفاده شود.

تجهیزاتی که برای این نوع شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار میگیرد هم به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم می شود. تجهیزات پسیو مثل کابل، پریز، داکت و … و تجهیزات اکتیو مثل هاب، سوئیچ، کارت شبکه و … می باشند.

مزایای شبکه های کامپیوتری با سیم یا کابلی

شبکه با سیم به نسبت شبکه بی سیم دارای سرعت و پهنای باند بالا هستنند.

برای تمام ترافیک های صوتی، تصویری و دیتا مناسب می باشد.

امنیت بالایی دارد.

با امواج تداخل ندارد.

نگهداری از آن راحت تر است .

دارای دسترسی راحت تر بدون نیاز به کارت شبکه است.

معایب شبکه کامپیوتری با سیم

ایجاد کثیف کاری در زمان نصب.

غیر قابل جابجایی است 

مزایا و معایب شبکه با سیم

به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها

Social Media

Get The Latest Updates

Subscribe To Our Weekly Newsletter

No spam, notifications only about new products, updates.

نوشته های مرتبط

آنتی ویروس محافظ سیستم

چرا آنتی ویروس نصب کنیم؟

امروزه مهمترین بخش هر سیستمی  آنتی ویرس آن می باشد زیرا انتی ویروس ها نقش اساسی در حفاظت از سیستم ما دارند. آنتی ویروس ها

پشتیبانی شبکه

مقایسه شبکه باسیم و بی سیم

بررسی شبکه های بی سیم و باسیم به صورت تخصصی و مقایسه ای علمی و فنی به صورت گسترده جهت انتخاب بهتر و حرفه ای تر برای کابران

امنیت شبکه

پشتیبانی شبکه و امنیت

هر شبکه از چند سیستم تشکیل می شود و برای ارتباط بین این سیستم ها از تعدادی پروتکل شبکه استفاده شده است. با پیشرفت تکنولوژی

تماس با ما
ارسال از طریق واتساپ